(Imatge: GettyImages)

Ocupació

Els beneficis del Facility Management

Què fa un facility manager? Quins beneficis aporta al sector? És un professional capaç d'intervenir a les fases de disseny, construcció, posada en marxa i operació tant de l'envolupant dels edificis com d'assegurar el benestar dels usuaris. I com es forma aquesta figura cada cop més visible i estratègica per a les organitzacions?

Paraules com 'sostenibilitat' o 'resiliència' estan cada vegada més presents al nostre vocabulari. Tot i això, en l'àmbit laboral, sovint es desconeix qui ha de vetllar per la implementació d'aquestes i altres necessitats.

Per Felip Neri Gordi, arquitecte i codirector del postgrau a Facility Management de l'Escola Sert, aquest professional és el facility manager, figura el nivell d'apreciació de la qual dins les organitzacions va en augment perquè “millora la capacitat treball i és l'únic garant que la sostenibilitat sigui sostinguda, ja que és qui procura el funcionament diari d'un edifici”.

Vista aérea de unas obras

La figura de el facility manager ha anat guanyant visibilitat en el sector en els últims anys. (Unsplash)

Els facility managers s'han mostrat també com a professionals essencials en l'estratègia organitzativa

D’invisible a estratègic

Tradicionalment, el facility manager ha estat invisible dins de la seva organització. Encarregat d'aspectes operatius que potser no tenien un cert glamour tot i ser imprescindibles, aquesta tasca silenciosa està adquirint un reconeixement més gran.

Això ha estat, principalment, conseqüència de la pandèmia. En aquest context, el facility manager va haver de gestionar aspectes sanitaris, laborals i de convivència, fent pujar la seva figura vinculada històricament a la part operativa, fins a l'estratègia organitzativa.

"En alinear-se amb aquests objectius estratègics, la seva tasca ha adquirit més reconeixement i, per tant, visibilitat", reflexiona Lluís Dalmau, responsable de l'Àrea d'Implementació de Gestió d'Immobles i Serveis de suport de la Generalitat de Catalunya i codirector del postgrau esmentat.

Per a Neri, les tipologies arquitectòniques són cada cop més complexes, ja que estan incorporant tecnologies i serveis gestionats directament pel facility, convertint aquesta figura en un professional fonamental

Construcción de edificios

Els facility managers cada vegada tenen més visibilitat en els esdeveniments del sector. (Unsplash)

Una vocació de servei

En aquest sentit, Neri destaca que el Facility Management tingui cada cop més presència en diversos esdeveniments del sector com és el cas de Rebuild, fira dedicada a la construcció. A l'edició de 2022 va comptar amb dues taules rodones dedicades al Facility Management; una sobre la gestió despais flexibles i híbrids; i la segona, sobre el paper en el context de les smart cities.

"Això demostra la relació entre arquitectura i Facility Management, i com el segon completa la visió de la primera ampliant la mirada sobre el cicle de vida d´un edifici, que va més enllà d´executar diverses fases d´un projecte de disseny i edificació", afirma.

Dalmau complementa les seves paraules citant Francisco García Ahumada, expresident del capítol espanyol de la International Facility Management Association i professor del postgrau, que el 2023 celebrarà el desè aniversari.

“Ell sempre diu que l'Europa actual és l'Europa dels serveis, però ningú ensenya aquestes habilitats. El facility manager és el proveïdor d'aquests serveis que qualsevol organització necessita i que permet que la nostra figura brilli perquè és l'encarregada de detectar les necessitats organitzatives i de coordinar aquests serveis vitals per al funcionament”, assegura.

Gente trabajando

La formació en aquests disciplina és una eina essencial per al desenvolupament del sector. (Unsplash)

És un perfil professional que ha de ser interlocutor i diagnosticador

Formant els professionals del present

Tenint en compte els beneficis del facility management per a l'arquitectura, la formació es converteix en una eina essencial en un món cada cop més complex, més tensionat i tecnològic. En aquesta complexitat, Neri defineix aquest perfil professional com un “interlocutor i diagnosticador” que sap escoltar, interpretar i trobar solucions organitzatives i que faciliten el dia a dia de les persones. La seva mirada és, a més, “a llarg termini”.

Aquestes habilitats s'obtenen gràcies a la formació. El codirector destaca que els professionals que imparteixen les classes són professionals en actiu. Desenvolupen les seues carreres en diferents especialitats, i amb una visió innovadora que no oblida les tendències actuals.

Pel que fa als alumnes, la demanda de professionals amb aquest perfil assegura una sortida laboral. Aquesta bona perspectiva és perquè les funcions del facility manager són molt àmplies, així com ho és el tipus d'organització, públic o privat, i la tipologia d'edificis on cada cop és més imprescindible.

La tasca del facility manager és, per tant, apassionant i polièdrica, característiques que el converteixen en el perfil professional idoni per enfrontar-se a la incertesa actual.

Lucía Burbano
Redacció Escola Sert

Postgrau en Facility Management

Un programa per a arquitectes i tècnics que proveeixen els espais construïts i serveis associats a les seves organitzacions. També està adreçat a aquells professionals que es dediquen a la gestió d'equipaments, edificis i espai públic, i tinguin la necessitat d'ampliar o actualitzar els seus coneixements.