Curso autoconsumo energia solar
Formació Online

Curs | Càlcul i disseny d’instal·lacions solars fotovoltaiques per autoconsum

Curs 2024-2025

Un curs on aprendràs a utilitzar diferents eines de càlcul i simuladors 3D per a dissenyar qualsevol instal·lació solar fotovoltaica per autoconsum en edificis d’habitatges.

Lloc: Escola Sert | Carrer Arcs, 1-3. 08002. Barcelona
Modalitat: Presencial i en línia
Edició: 4a
Direcció: Joan Ramirez Guasch
Idioma: Català
Horaris: Dilluns de 15:00 a 19:00 h

La demanda d’instal·lacions solars fotovoltaiques per autoconsum creix de manera exponencial d'ençà que es va aprovar el RD 244/2019. Ara ja sembla impensable que un edifici no pensi en tenir la seva instal·lació d’autoconsum, amb o sense bateries.

A més a més la normativa permet l’autoconsum compartit i col·lectiu, podent autoconsumir l’energia entre diferents edificis.

Per tant es fa necessari que l’arquitecte adquireixi tots els criteris i fonaments de les instal·lacions d’autoconsum i poder utilitzar les eines de simulació més avançades que hi ha actualment per a calcular instal·lacions, estructures de suport, simulacions en 3D de les instal·lacions, dimensionat de bateries, estudi de consums i gestions de càrregues, etc.

Adquirir un coneixement detallat de les instal·lacions solars fotovoltaiques per autoconsum i aprendre a utilitzar diferents eines de càlcul i simuladors 3D per a dissenyar qualsevol instal·lació solar fotovoltaica per autoconsum en edificis d’habitatges.

En finalitzar el curs els participants hauran adquirit els coneixements i les eines necessàries per dur a la pràctica el disseny d’una instal·lació d'energia solar fotovoltaica d'autoconsum de qualsevol potència, utilitzant diferents programes de càlcul i disseny, simuladors en 3D i fulls de càlcul.

1. Marc normatiu i conceptes bàsics

Marc legal de l’autoconsum. RD 244/2019, RD 1699/2011 i RD 842/2002 (REBT).

Implicacions tècniques del RD Autoconsum:

• Tipus d’instal·lacions. Sol·licitud del punt de connexió. Tràmits amb la distribuïdora.
  • Autoconsum compartit. Opcions.
  • Instal·lacions sense excedents. Instal·lació d’un dispositiu d’antiabocament.
  • Compensació simplificada d’excedents. Càlcul i estimació.
  • Legalització i inscripció de les instal·lacions.  Registre administratiu d’autoconsum. Canal empresa.

2. Fonaments tècnics de disseny i funcionament

• Anàlisi del perfil de consum. Monitoritzacions de consums. Perfils de consum constants o estacionals. Diferents tipus de perfils de consum diaris. Les tarifes elèctriques i la discriminació horària. Exemples a partir de factures de clients. Obtenció de les dades del consum d’un habitatge del comptador electrònic.
  • Radiació solar. Horària i mensual. Bases de dades. Càlcul de la producció solar (diferents mètodes de càlcul, eines i recursos). Disponibilitat d’espai de la coberta. Ombres llunyanes i properes. Càlcul d’ombres. Solucions en configuració per ombres.
  • Característiques tècniques, de disseny i de funcionament de tots els equips que formen part d’una instal·lació solar (mòduls, onduladors, aparamenta elèctrica, quadres de proteccions DC i AC,  etc.). Sistemes de muntatge i fixació. Manteniment i operació de les instal·lacions. Configuració de strings. Condicions de disseny. Programa de càlcul d’estructures autoportants i coplanars.

3. Esquemes de les instal·lacions fotovoltaiques d'autoconsum

• En aquest bloc es presenten els esquemes bàsics de configuració de tots els tipus d'instal·lacions fotovoltaiques d'autoconsum i la comparativa amb les altres modalitats existents (assistides, aïllades i interconnectades).
  • Esquema bàsic de les instal·lacions fotovoltaiques d'autoconsum (amb i sense gestió d’excedents).
  • Esquema bàsic de les instal·lacions fotovoltaiques d'autoconsum amb acumulació elèctrica. Bateries Comparativa amb esquema bàsic de les instal·lacions fotovoltaiques autònomes amb els diferents tipus de bateries que hi ha actualment.
  • Diferents formes de representar esquemes unifilars i de configuració. Lay outs.

4. Càlcul i disseny d'instal·lacions solars fotovoltaiques d'autoconsum. Valorització energètica. Softwares de càlcul

Dimensionament detallat d'una instal·lació d'autoconsum

• Càlcul de la potència òptima segons factures o perfils de consum (horaris, mensuals).
  • Implantació dels mòduls sobre coberta.
  • Onduladors. Centralitzats o descentralitzats. Configuració de strings.
  • Cobertura solar vs rati d’autoconsum.
  • Valorització de l'energia generada i dels excedents.
  • Càlculs elèctrics. Proteccions. Cablejats i caigudes de tensió.
  • Càlculs i dimensionat d’estructures. Software de càlcul (k2-systems).

5. Resolució d’exercicis. Exemples de càlcul

• Resolució d’exemples de càlcul i disseny utilitzant diferents recursos i eines informàtiques, fulles excel i softwares de configuració (SUNNY DESIGN, Ampere energy, SolarEdge design).
  • Definir els perfils de consum a partir de factures elèctriques o monitoritzacions.
  • Importar consums horaris reals del comptador electrònic. Implantació en planta dels mòduls (lay out).
  • Dibuix d’esquemes unifilars. Càlculs elèctrics. Informes i propostes tècniques i comercials.
Preu general
Quota bàsica / Entitats amb conveni
Quota complementària

Informa’t de les condicions d’inscripció i matriculació aquí.

Si vols finançar la teva formació amb el Préstec formació Sert, contacta amb barcelona@arquia.es o truca al 93 4826850.

Col·labora